blogpost

« Terug naar overzicht

Versterk het immuunsysteem met voeding. Het beste alternatief zolang er geen behandeling is tegen het Corona virus. 

Door te werken aan je immuunsysteem kom je, als je geïnfecteerd bent, beter door een infectie heen. Het treft je dan minder hard.

Een voorwaarde is dat je een goed werkend spijsverteringskanaal hebt. Bij minder goede vertering of minder goede opname neem je mineralen en vitamines niet goed op. Je hebt dan ook weinig aan het gebruik van supplementen.

Om vast te stellen of je een goed werkend maag- darmkanaal heb stel je jezelf de volgende vragen:

- Heb je een normale samenstelling van je poep? Niet te hard noch te zacht?

- Plakt het niet aan de wc pot. Dus geen remsporen?

- Stinkt je poep? Dat wil je liever niet. Hooguit een licht geurtje.

- Heeft je poep standaard dezelfde kleur bruin? Dat is een goed teken.

- Is alles verteerd of zie je nog stukjes noten of sliertjes tomatenschil etc. Dat hoort niet.

- Zwelt je buik op gedurende dag? Je buik moet ’s avonds net zo plat zijn als ‘s ochtends

- Ben je winderig? Ook dat hoort niet en al helemaal niet met geur.

- Heb je last van boeren of maagzuur?

Is dit bij jou wel het geval, dan is het verstandig om hier wat aan te doen. De aanpak is afhankelijk wat je antwoord is op bovenstaande vragen en dus per persoon verschillend.

Hoewel dit coronavirus nieuw is en daardoor betrouwbare studies over de relatie voeding en het coronavirus niet voorhanden zijn er toch zijn er tips te geven om je immuunsysteem te verhogen.

Een belangrijke tip die altijd opgaat is 'blijf van sterk bewerkte voeding af'.

Geraffineerd voedsel kan ons immuunsysteem ernstig verzwakken, waardoor we kwetsbaarder worden voor infecties. Sterker nog, pieken in de bloedsuikerspiegel kunnen tijdelijk het immuunsysteem verzwakken. Kies daarom voor onbewerkt voedsel. Gebruik daarbij veel groente, zodat je een veel ruimere hoeveelheid vitamines en mineralen binnen krijgt. Neem vaker dan 1 x per dag groente, bijvoorbeeld bij lunch en avondmaaltijd. Voeg aan de groente een klein beetje vet toe, zoals een scheut olijfolie. Sommige vitamines en mineralen hebben namelijk vet nodig hebben om door de darm opgenomen te worden. 

Supplementen zijn inzetbaar om je immuunsysteem te verhogen, maar dan moet je maag- darmkanaal goed werken. Anders produceer je heel dure poep. Ook als dit in orde is moet je niet zomaar met supplementen aan de gang. De gedachte dat meer beter is gaat niet op! Van veel vitamines en mineralen kunnen we ook een teveel nemen.

Wat je wel al zelf kunt doorvoeren is het gebruik van vitamine C 1000 mg per dag preventief. Je moet het dus nemen voordat je ziek wordt. Bovendien werkt het beter bij sporters en ouderen. Dit laatste is vooral interessant bij COVID-19, omdat het vooral ouderen hard raakt.

Vitamine D is in staat om infecties van de bovenste luchtwegen tegen te gaan. Deze vitamine maken we uit zonlicht, maar in de winter schijnt de zon niet krachtig genoeg en zitten de meeste mensen binnen. Neem daarom 25 mcg per dag preventief.

Mocht je meer willen weten of een meer op jou afgestemd advies willen hebben, dan neem contact met ons op. 

Posted on mrt 15, 2020

Fysiotherapie Marielle Smeets

Tongerseweg 330, 6215 AC Maastricht
(maandag, dinsdag)


Energetisch centrum

Karveelweg 27, 6222 NJ Maastricht
(Dinsdag)


Huisartsenpraktijk Dr. Swijgman

Kapoenstraat 23, 6211 KV Maastricht
(woensdag, donderdag)